Coat struggles | de zoektocht naar de perfecte jas

Ik had een geweldige afspraak met mezelf gemaakt, dit jaar mocht ik weer een winterjas kopen. Ik vind elk jaar een nieuwe jas helemaal niet nodig, wel leuk, maar dat is een ander verhaal. Er was een tijd dat ik met de auto naar het werk kon en dan is een winterjas al helemaal niet handig, daarbij zijn die winters hier in Nederland nog geen parka waard.

Je kan dan wel jaren doen met een winterjas, op een gegeven moment ben ik ook geen maatje S meer en heb ik besloten items groter te dragen. Prop dan maar eens die oversized sweater in die getailleerde jas. ‘Je mag een nieuwe jas Sharon, het is oké!

Welke jas wil je, is het eerste vraagstuk. Een parka? Een wollen jas? Lang, kort? Getailleerd of oversized? De teddy-bear? Of toch leer? Ik ga liever voor tof en een beetje praktisch dan andersom. Mijn zoektocht begin ik met een (half)lange, oversized jas, toch die praktische kenmerken eerst. Lang voor de warmte, oversized voor de rest van mijn garderobe.

Heel lang heb ik mijn oog op de teddy-coat van Scotch & Soda, maar ik wil ‘daarvoor ben ik een vrouw’ eerst even verder kijken. Hoe langer ik verder kijk, hoe meer ik de soort jas voorbij zie komen op social media. Het weerhoudt me, net als de kleur eigenlijk, want grijs ben ik zelf ook bijna in de winter. En to be honest, ik vind het ook fijn een winterjas open te dragen zonder sjaal. Soms heb je van die dagen dat het gewoon kan.

Op een random woensdag neemt mijn moeder me mee naar de winkel Plein Vijf in Elst, of all places. ‘Echt een winkeltje voor jou’ verzekert ze mij. Ze had meer dan gelijk, zo wel vaker en mijn oog valt meteen op een grote, groene, harige jas. Prach-tig! Maar eerst even de rest van de winkel bekijken, want stiekem wist ik dat als hij aanging het meteen onvoorwaardelijke liefde was. Dit duurde overigens niet lang hoor, hij lag kort daarna bij de kassa. Happy me, een jas die echt bij me past. 


Het eerste wat ik zei toen ik hem aandeed : ‘lijk ik niet op Pino?’ Maar eigenlijk vond ik dat wel tof. Ik heb het blijkbaar van m’n oma, die aparte opvallende items. Draag ik dr toch een beetje bij me deze winter!

Geef een reactie

