Mondays Mood | wat zegt hij nu?

Zondagen zijn om te werken, nouja niet helemaal maar toch ook wel. Gisteren was in ieder geval zo’n dag. Een grijze zondag, een dag dat je jezelf liever verplaatst van bed naar bank inclusief je deken en series kijken all day. Voor mij een normale werkdag, tot 17:00, YAY!

Herkenbaar aan het winkelpubliek op zondag? Stelletjes, gezinnen, stelletjes, gezinnen en oja.. Stelletjes! Allemaal even een frisse neus halen in het centrum en lekker ‘neuzen’ in de rekken van de winkels. Mannen blijven buiten staan of zoeken binnen zo snel mogelijk een beschikbare stoel om het wachten comfortabel te maken [ ik beschreef eerder al 3 type mannen die mee gaan shoppen ], de vrouwen maken gebruik van de tijd dat ze er zijn en halen de items één voor één uit de rekken om ze te bewonderen. Echt zondag!

Aangezien we geen collectie a la H&M en ZARA look-a-likes hebben [ don’t get me wrong, is zeker prima maar veel van hetzelfde ] reageren mensen soms verbaasd/verrast/geschokt of alles in één over onze items. En soms voelen die reacties als een belediging.

True story : een zondags stel loopt binnen. Hij is eigenlijk opzoek naar kleding voor zichzelf, maar gaat dat in onze winkel niet vinden hoort hij al snel. Hij besluit mee te kijken voor z’n vriendin, nam ik aan, te zien aan z’n houding. De meest opvallende items komen tevoorschijn en ik hoor luid en duidelijk de woorden ‘carnaval’ en ‘kan toch niet’ in één zin. ‘Dit verkoop je toch niet echt?’ En nu grijp ik in met een simpele vraag : waarom niet? ‘Ja, dit is een typisch gevalletje carnaval’ legt hij uit. Ik laat hem met een grapje weten dat hij een gevoelige snaar raakt, maar dat ik z’n opmerking incasseer. De tijd om uit te leggen waarom dit item een plekje in onze collectie heeft gekregen krijg ik niet, want het vooroordeel had al gewonnen : carnaval.

Waarom kunnen sommige mensen niet openstaan voor andere, nieuwe ideeën? Vooroordelen zijn gevaarlijk, altijd en overal. Beter gezegd : geef iets de tijd om het te begrijpen.

2 gedachtes over “Mondays Mood | wat zegt hij nu?

Geef een reactie

