Fashion FriYAY | wat een figuur!

Een denim shoppen is voor de meeste vrouwen hun worst nightmare. Vooral op het moment dat ons lichaam is verandert : wanneer we van meisje in vrouw veranderen en er ongevraagde uitsteeksels tevoorschijn komen. Ook na een zwangerschap wil de vrouw weer zo snel mogelijk in ‘normale’ kleding, zichzelf zijn en er goed uitzien.

Kies je voor een denim, dan heb je grotendeels je look en stijl bepaald. Los daarvan moet een denim simpelweg meteen goed zitten en wat helpt nu beter als je weet wat er bij je figuur past. Ik vraag me sowieso een beetje af wie er random denims kan shoppen? En in hoeverre je er dan op let of het ook past bij je figuur?

De meest besproken, soorten figuren van vrouwen die je vast wel een keer hebt gehoord zijn : cello, peer en zandloper. Ik neem aan dat je de vormen kent, maar om in women language te blijven zijn dit de kenmerken waaraan je het type figuur kan herkennen en mijn advies in soort denim hierbij.

Cello
Je hebt brede schouders, volle borsten, ronde billen en dijen. Je bent simpel gezegd curvy, op en top vrouw. De midrise skinny denim past bij jou, om te beginnen met zo min mogelijk nadruk te leggen op jouw breedste punt. Draag daar een aangesloten top met V-hals op en leg accent op je taille en borsten.

Peer
Als peer ben je smal van boven, je hebt de perfecte verhouding in schouders en taille. Daar tegenover staan je brede heupen en daar wil je geen accent op leggen, denk daarbij aan denims met opgestikte zakken of bepaalde geprinte denims. De boyfriend denim kan dit mooi ‘verbloemen’ en in combinatie met een getailleerde blazer, goede hakken is er weinig over van de peer.

Zandloper
Bij de zandloper is het meest opvallende kenmerk je korte taille. Langer laten lijken is the key en daarom is een highwaist skinny denim jouw nieuwe favoriet. Met korte, aangesloten items verleng je het gevoel van de denim en die korte taille? Die is verleden tijd.

Zelf ben ik een kleine Peer, gok ik. In verhouding met mijn bovenkant zijn mijn heupen breder, maar de overgang is niet heel groot. Een kleine peer dus. En toch heb ik alle bovenstaande denim-fits. De highwaist is misschien het minst ideaal voor de ‘hips don’t lie‘-afdeling, hij is het makkelijkst te combineren met oversized lange items. Love it.

Herkenbaar hoor om een denim te kopen die je gewoon leuk vind, I’m guilty (soms). En als hij dan ook nog comfortabel zit.. it’s your lucky day. Dus eigenlijk om paskamer-stress te voorkomen, shop je een denim aan de hand van je figuur. Dat is al 70% van je look. Life is a catwalk, own it! 

2 gedachten over “Fashion FriYAY | wat een figuur!

  1. Wat een leuke post. Ik snap de struggle, maar de mijne ligt vaker bij tops.
    Ik ben namelijk een echte zandloper en ik lijk al snel iets breder dan dat ik ben.
    Goed opletten dus.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

