Mondays Mood | het brein achter KEES

Waar denken jullie aan als je KEES hoort? Oer-Hollands, een echte man, stoer.. Het zijn de ingrediënten voor het concept van KEES bags. Voeg daar een snufje creativiteit en een snufje commercieel bij en het concept komt tot leven. Ik deed een interview met het brein achter KEES, Renate en Debbie.

1. Wie zijn jullie ?
R&D: Wij zijn Renate en Debbie, oprichtsters van KEES bags.

2. Waarom zijn jullie een webshop begonnen?
D: ik ben nogal spontaan als het aankomt met het uitproberen van nieuwe dingen. Zo wil ik de ene dag graag leren piano spelen, zie ik een mooie film op TV dan wil ik leren hoe ik video’s perfect kan editen of animeren en als de lente begint denk ik dé persoon te zijn om de beste moestuin éver te planten 😉 Hierdoor heb ik al heel veel dingen geprobeerd en ben ik er ook achter gekomen dat ik bijvoorbeeld geen groene vingers heb. 2 jaar geleden kreeg ik wederom ineens een idee. Ik was toen net afgestudeerd aan Design Academy Eindhoven en wilde graag nieuwe materialen onderzoeken en me meer gaan richten op product design. Ik kocht een leernaaimachine en ging op zoek naar het beste leer. Toen de eerste tas klaar was nam ik deze mee naar mijn werk. De reacties waren overdonderend en ik had ineens een wachtlijst. Super leuk natuurlijk maar het ‘luxe probleem’ was alleen: ik wilde niet telkens dezelfde tas maken maar juist nieuwe modellen ontwikkelen. Gelukkig was daar Renate.

R: Ik was destijds een collega van Debbie en zag haar binnenkomen met de allereerste KEES. Ik was direct verliefd en zag er meteen potentie in. Vanuit daar hebben we samen het merk opgezet waarbij we de productie (van A-Z) in Nederland wilde houden. Dit was nogal een uitdaging maar het is ons gelukt.

Als je eenmaal je product hebt staan is het belangrijk dat iedereen ervan hoort maar ook dat iedereen het kan vinden en kopen. Dat was het moment dat we besloten een webshop te beginnen – zodat iedere vrouw, waar ook ter wereld, kan kiezen voor KEES.

3. Hoe zijn jullie op de naam KEES bags gekomen?
R&D: De tas zelf heet KEES, ons bedrijf KEES bags. De naam KEES komt vanuit de gedachte dat iedere vrouw een man aan haar arm verdient die haar laat stralen en KEES is een echte Nederlandse mannen-naam en daarom de perfecte match.

4. Waar halen jullie inspiratie vandaan voor de collectie?
D: Overal. Zo moet ik in elke kledingwinkel even langs de accessoires om te kijken hoe de tassen in elkaar gezet zijn (dan sta ik gerust een half uur alle stiknaden te bekijken), kijk ik naar wat voor soort tassen mensen met zich meenemen terwijl ik op een terrasje zit maar maak ik juist ook de tassen die ik zelf nergens kan vinden. Renate en ik houden beide van simpel – het leer is het allerbelangrijkste en moet dus de meeste aandacht krijgen. Toevoegingen die geen functie mogen simpelweg niet op de tas komen.

R: Debbie vindt echt inspiratie in de gekste dingen. Zodra ze een sample maakt kijken we er samen naar en proberen we deze zo te versimpelen totdat het precies in de KEES gedachte past. Zo wordt het uiteindelijk een tas die het KEES label mag dragen.

5. Welke KEES kleur is jullie favoriet?
D: Alle kleuren die we momenteel hebben (6 stuks) zijn tijdloos en passen bij elke look maar als ik echt zou moeten kiezen, dan wordt het cognac. Desondanks heb ik uiteraard alle kleuren in mijn kast, dus ik kan net zo vaak wisselen als ik maar wil!

R: Zeer zorgvuldig hebben we de kleuren gekozen en ik vind ze ook echt oprecht allemaal super. Voor iedere gelegenheid en bij iedere outfit een KEES, maar mijn echte ultieme favoriet is de Moss.

6. Naast jullie webshop, wat zijn jullie favoriete merken/winkels?
R&D: Wij houden echt van sterke oerhollandse merken, zoals HEMA. Daarnaast worden we ook blij van hele kleine merken die als start-up de wereld willen veroveren of juist de vintage vondsten met merken die niet meer bestaan.

7. Welke dromen hebben jullie met KEES bags?
Aangezien wij vinden dat iedere vrouw een KEES aan haar arm verdient hebben we nog heel wat te doen 😉

8. Welke tips en tricks hebben jullie voor jonge ondernemers (in spe) die er aan denken om een webshop te starten?
R: Een webshop starten is niet moeilijk, dit kan je met een beetje wordpress kennis al snel zelf doen. Het ondernemerschap daarentegen, dat vraagt wat meer uithoudingsvermogen. Onze aller grootste tip: zorg dat je product of dienst écht goed is en een toevoeging is aan het leven van mensen. En laat je niet stoppen door tegenslagen of mensen die zeggen dat het niet gaat lukken – als jij erin gelooft, dan moet je het doen. Wij hebben namelijk een hekel aan ‘wat als’ momenten!

D: En als je creatief bent, zoek dan iemand die wat commerciëler is ingesteld – als ik Renate namelijk niet had, had ik alle KEES tassen simpelweg ‘gewoon’ aan iedereen gegeven die er net zo enthousiast over is als ik. En nee, dat is niet echt de beste tactiek als je een bedrijfje wil beginnen, maar vooral niet als je deze in leven wilt houden 😉

Welke KEES kleur is jullie favoriet? Je eigen KEES shop je via KEES bags. Op de hoogte blijven doe je via ‘just in KEES’  Instagram & Facebook!

Een gedachte over “Mondays Mood | het brein achter KEES

  1. Pingback: Fashion FriYAY | KEES in huis | Zij en Stijl

Geef een reactie

