Mondays Mood | mijn oma zou nu een trendsetter zijn

Oktober 2003. Mijn oma overleed toen ik 13 was, na een lang ziektebed. Haar longen waren het grootste probleem en ze lag hele dagen thuis in een ziekenhuisbed. Ik weet nog dat ik dat bed ‘cool’ vond, want het was hoog en er hing een afstandsbediening aan om het bed te bedienen. Echt de gedachte van een kind. Elke zaterdag was ‘opa en oma-dag’ en dan kroop ik op het bed naast oma om met d’r te kletsen, tussen haar make-up te neuzen en haar velen sieraden uit te proberen. Ondanks ze op bed lag, waren haar nagels nog altijd lang en zalmroze gelakt en droeg ze mooie ringen. Terwijl de muziek van Frans Bauer en Jan Smit wekelijks de kamer vult (en ik uit volle borst mee zing), krijg ik ook wekelijks de vraag of ik al ‘een vrijer’ (een vriendje) heb. Als we weer naar huis gingen, mocht ik een pepermuntje pakken uit een wit bakje met blauwe deksel (zo één voor in de vriezer) en kreeg m’n opa vanuit de slaapkamer instructies om mij zakgeld te geven. Elke zaterdag was hetzelfde, ze was best een diva.

En dat zie je terug in haar sieraden. Ik heb haar sieraden-box geërfd, aangezien ik er vroeger al druk mee was. Ze hield van goud, parels, alle kleuren, kralen, pailletten en glitters. Gerard Joling zou er jaloers op worden. Als ik beelden terugkijk van vroeger zie ik d’r zitten in een grote roze, fluffy trui of blazer met schoudervulling met bijpassende oorbellen en haar zalmroze gelakte nagels. Behalve de nagels kan ik me helemaal in die stijl vinden, het is de stijl van nu. Oversized, colorful, mixen en clashen en het motto ‘you can never be overdressed‘.

Fashionmagazines waren niet haar favoriet, de laatste roddels lezen in de weekend en privé vond ze geweldig. Als ze deze post zou zien en vooral de titel, lacht ze waarschijnlijk. Oma, afscheid nemen bestaat niet. 

6 gedachtes over “Mondays Mood | mijn oma zou nu een trendsetter zijn

Geef een reactie

