Fashion FriYAY | 3x je brogues dragen

‘I’m walking down the streets with my Nelsons on’
Ok, ik dacht.. Dit wordt een leuke woord-grap-speling. Maar 1, ik loop niet op straat in deze post en 2, mijn schoenen zijn geen Nelsons maar brogues. Je shopt ze wel bij Nelson, dat dan weer wel. Anyway, let’s go on.

Ik ga, verassend genoeg, weer niet mee in de overknee-boots-trend. Hoe vaak je ze ook ziet, los van het feit of ze goed gestyled zijn of niet, hoeveel it-girls er ook mee lopen, hoe groot de promotie ook is.. Mij krijg je niet mee. Voor mij zijn er maar 3 paar schoenen favoriet dit seizoen : sneakers (voor mijn te fijne, brede voeten echt de perfect oplossing), enkellaarsjes (om zo nu en dan mijn feminine look te showen) en brogues (classic to the max).

Waar denk je als eerste aan als je ‘brogues’ hoort? Klassiek? Kak? Tuttig? Duur? Mannelijk?
Laat me je eerst meenemen naar een stukje geschiedenis, die ik vond op Stylink. De brogue (officieel veterschoen met perforaties) is ontstaan in de drassige velden van Ierland en Schotland. Nog voor de rubberlaars werd geintroduceerd werd de brogue ontwikkeld omdat daar het water makkelijk uit kon lopen. Later kreeg deze schoen een update waardoor hij ook gedragen werd in het dagelijks leven. Het officieel twee-kleurige patroon vindt zijn oorsprong begin vorige eeuw, toen lakschoenen met slobkousen gecombineerd werden (denk aan Grease), gedragen door dandy’s. In de jaren ’70 was Twiggy het vrouwelijke model met brogues aan haar voeten en Ellen Degeneres doorbrak in de jaren ’90 een tradtie door op de Oscars te verschijnen in een herenkostuum met brogues. De retrostijl is terug en hoe!

De originele brogue is eigenlijk onderdeel van een mannen-look, maar heeft inmiddels zoveel ‘upgrades’ gehad dat ze er in allerlei soorten zijn. Ik koos voor de zwarte, shiny brogues van Tamaris, een instapschoen met rubberen zool en lak-fringe-detailing. Het matte (iets een glitter) leer in combinatie met lak en rubber was voor mij wat de schoen multifunctioneel maakt en dat laat ik jullie vandaag zien.

3X JE BROGUES DRAGEN

  • Parisienne look-a-like
    Deze look is simpelweg het versterken van alle vooroordelen die bestaan over brogues : classy! Ik kies een pied-de-poule-print jurkje met daaroverheen een wollen coat in de kleur van de zool. Klassiek, ik kan niet anders zeggen. Goed voor een dagje Parijs of luxe dineren met hubby.
  • Borrow from the boyfriend
    Met een knipoog naar vroeger en een trend van nu : vrouwen in mannen-kleding. Dat is met deze look bijna waar, want de denim is van le boyfriend geweest. Hij at alleen iets meer chocolade dan ik of de denim is te heet gewassen, ik pas hem in ieder geval en gaf hem een upgrade : gaten. Met een oversized sweater is dit verre van vrouwelijk.. So, let’s wear brogues.
  • Casual in the city
    Een dagje shoppen wil je alleen maar in een comfortabele look. Je loopt veel, winkel in en uit, er wordt gepast. Een sweatpants, streepjes-tee, je shirt als vest is de oplossing. Als ik hier sneakers aan zou toevoegen, wordt het bijna een pyjama-feestje. De brogues hebben naast iets vrouwelijks, iets een verhoogde zool, dus die kunnen beter mee de hele dag.

Welke look past het beste bij jou? Shop de brogues bij Nelson.
Fijn weekend, see you on Monday.

8 gedachtes over “Fashion FriYAY | 3x je brogues dragen

  1. Pingback: Fashion FriYAY | waarom deze 5 paar schoenen ook in jou kast moeten staan | Zij en Stijl

  2. Pingback: Fashion FriYAY | de jas van le boyfriend | Zij en Stijl

Geef een reactie

