Personal Story | zij, die altijd zo nuchter en direct is

Jij bent zo lekker nuchter‘, ‘Jij weet ook altijd wat je moet zeggen‘, ‘Je bent zo direct‘.. Regelmatig krijg ik dit te horen en je kan er mee omgaan of je kan het niet. Ik ben nuchter en direct. Voor mij geen omwegen, zijwegen, hele verhalen.. Wat ik vind, dat zeg ik. En ook dat heb ik moeten leren.

Een deel opvoeding, maar zeker ervaringen die je meemaakt (‘de rugzak’ noem ik het wel eens) maken je wie je bent. En iedereen heeft een rugzak. Wat je ermee doet is persoonlijk. Het doet me wel wat als ik zie hoe onzeker sommige meiden zijn, dat ze niet voor zichzelf durven opkomen of een naar zelfbeeld hebben. Trust me, been there done that! Juist hierover besloot ik een boekje open te doen, omdat er achter een ‘happy face‘, leuke verhalen, nuchter en direct karakter wel degelijk een verhaal zit.

Vanaf m’n 15e werk ik al in de detailhandel. Dat is welgeteld 11 jaar. Ik begon bij V&D: na schooltijd, in het weekend en in de vakanties. ‘Nee’ zeggen durfde ik niet zo goed, dus ik was er wanneer ze me nodig hadden. Zelfs toen ik stage liep bij een kledingwinkel voor kinderen. Doordeweeks was ik daar en daarnaast had ik m’n bijbaantje bij V&D. Totdat m’n ouders ingrepen; ook ik had een rustdag nodig. Awkward dat je ouders dat moeten melden bij je leidinggevende.. Maar als je het zelf niet doet, dan maar zo. In 2008 had ik m’n MBO opleiding afgerond en wist ik eigenlijk niet zo goed wat ik moest doen.. De AMFI in Amsterdam leek me wel wat, maar dat reizen? Alleen op kamers? Dat dan weer niet. Ik werd ook afgewezen. Ik besloot fulltime bij V&D aan de slag te gaan voor de ‘time being’ en als 18-jarige hoofdverkoopster (verantwoordelijk voor een stukje afdeling) ging ik verder. “No way” dat het serieus genomen werd door m’n 50+ collega’s.. Ik moest maar iets zoeken wat echt bij me past en na bijna 4 jaar veilig V&D solliciteerde ik bij Open32. Met ondertussen een ex-vriendje die studeren wel meer dan belangrijk vond, waar ik enorm veel waarde aan heb aangehecht die tijd. Ik besloot te gaan werken tot aan september, daarna zou ik weer naar school moeten en aan de studie. Dat hoort op mijn leeftijd (en ik zou op die manier perfect in het plaatje van mijn nu ex-schoonfamilie passen). Ik werd aangenomen, had het enorm naar m’n zin en zodra september om de hoek kwam kijken begon ik aan m’n studie. Communicatie aan de HAN (Hoge school van Arnhem en Nijmegen) it is. Met volle moed er tegenaan! Ik ging: naar school, naar huis, eten, huiswerk maken, slapen en weer naar school.. Tussendoor wat werken en weer door. Tot aan de tentamens ging dit prima. Ik viel vooral in de smaak bij m’n ex-schoonfamilie en joh, ze kwamen zelfs langs op m’n werk om te vragen hoe het ging. Life couldn’t be better! De uitslagen van de tentamens stonden online en ik was natuurlijk vol van de zenuwen. ‘Okay, let’s go’.. Wat volgt, alsof de tijd even stil stond, alle resultaten waren lotto getallen, ofwel onder de 6! Kan ik dit dan echt niet? Ik had zo hard geleerd! Past dit dan wel bij me? Het voelde als falen.Na dit alles was het tijd om na te denken. Ik was tenslotte pas 19 maar moest in één klap volwassen worden. “Wat wil je nou Sharon? Waar ben je mee bezig?” Ik ging eraan onderdoor. Dat was duidelijk. De keuzes die ik had gemaakt, maakte ik om anderen blij te maken.. Tijd om voor mezelf te kiezen. Ik stopte met mijn studie, tot grote teleurstelling van mijn ex-schoonfamilie en alles wat daarbij hoorde. Het gevoel van falen was groot.. Ik was totaal niet meer geliefd en dat deed pijn. Mijn ouders hebben me daarentegen altijd gesteund en zijn ook zeker eerlijk geweest over bovenstaande situatie: het is tijd om voor jezelf te kiezen. Een struggle met mezelf, wat zich heeft geuit tot zeer weinig eten (ik kon het goed volhouden op alleen avondeten) en vooral ongelukkig zijn met mezelf ging hieraan vooraf. Het ex-vriendje zei ik gedag. Ik moet eerst weer gelukkig worden met mezelf. 

Het heeft even geduurd, wat levenservaringen verder zal ik maar zeggen, maar het is me gelukt. Ik ben trots op mezelf! Op de dingen die ik doe en bereikt heb, alle liefde om me heen. Het leven is te kort om je druk te maken over anderen, wat ze zeggen of wat ze van je vinden. En ook andersom, eerlijkheid duurt het langst, dat is een feit.

Zoals ik al zei in het begin van deze post : achter elke lach, nuchter en direct karakter zit een verhaal.


11 gedachtes over “Personal Story | zij, die altijd zo nuchter en direct is

  1. Pingback: Mondays Mood | de meest populaire posts uit 2016 | Zij en Stijl

Geef een reactie

