Say it on Thursday | 5 nadelen aan het strand

Met deze hittegolf ben ik zowaar twee dagen vrij, gisteren en vandaag.. Wat een geluk! Hoewel ik vandaag een beetje aan het huis vast zit door onze logee Mexx (de hond van m’n ouders), die vooral alle mogelijke schaduwplekjes opzoekt, heb ik de loungebank inclusief handdoek al geïnstalleerd voor de zonnestralen.

Gisteren waren we (we = husband and me) samen vrij en wat is er dan fijner dan een dagje strand? De laatste keer dat we samen vrij waren op een mooie dag lagen we ook aan het water, maar dan een meertje bij ons in de buurt. Het nadeel daarvan is dat een groot deel van de 16, 17-jarigen daar ook ligt met hun hardcore/dance muziek op volume 100. Niet heel erg, maar wel als de groep zich uitbreid tot vijftien personen en de handdoeken steeds dichterbij komen. Absoluut niet mijn ultieme relax-moment.

Zandvoort stond op de planning en ik had besloten vroeg te vertrekken, er moet minstens ergens file staan want we zijn ‘gek genoeg’ niet de enige die het strand gaan opzoeken. Ik als ‘ik-plan-liever-teveel-en-een-goede-voorbereiding-is-het-halve-werk’ had al een vijf-gangen-lunch in huis dus alleen nog tanken en GO!

Vanaf ons is het anderhalf uur rijden, maak hier deze ochtend tweeënhalf uur van. File, everywhere! De file naar Scheveningen was nog iets langer, halleluja dat we voor Zandvoort hebben gekozen. De laatste paar kilometers duren het langst, de weg naar parkeren. Zo smartass als we zijn parkeren we random in een woonwijk en lopen de laatste 20 minuten. Dag dure parkeerdag, Hallo extra drankjes!

De mensen die vlakbij het strand wonen herken je makkelijk.. Ze zijn abnormaal bruin, hebben een te leuk Amsterdams accent en liggen alsnog uitgebreid op bedjes te bakken. Koelboxen mee (ja dat was voor ons ook wel handig geweest) en chill! Wij, dorpelingen met melkflessen en een grote shopper waar geen vijf-gangen-lunch meer in zit (die is deels opgegaan in de tijd dat we in de file stonden) en lauwwarme drankjes gaan opzoek naar een ‘rustig’ plekje. Rustig, are you kidding me? Maar het lukt ons hoor, we krijgen zonnebrand van de Lidl in onze handen gedrukt en we installeren onszelf op een nog lege plek. De sfeer is goed, iedereen geniet, we smeren netjes om het half uur en de zeewind is fijn. Zoiets als vakantie, maar dan een dagje.

Genoeg gebakken, tijd voor een drankje en dan langzaam weer terug naar het verre Arnhem. Daar gaat het genieten nog even door bij ons favoriete restaurant Iveau, een wijn en burgerbar. Zowel binnen als buiten kan je heerlijk zitten, maar als goede afsluiter eten we in de tuin.

Een heerlijke dag, alleen maar voordelen.. Ik hoor je denken : wat zijn dan de nadelen van het strand?

HERE WE GO!

1. Zand – alles, letterlijk alles zit onder het zand. Ik vind nu nog met opruimen zand tussen de kleren en tassen.

2. Geen koelbox – op zo’n dag is alles maar moeilijk koel te houden, zelfs je zonnebrand wordt een soort olie.

3. Zeewater – ik vind zeewater heerlijk, maar dan wel zolang ik alles kan zien. Zo helder mogelijk dus.

4. Muziek van de buren – iedereen installeert zich op z’n eigen manier op een ultieme stranddag. De één met oortjes in, de ander met Sean Paul uit z’n speakers. Smaken verschillen.

5. Lange autorit – dit is vooral voor ons het geval, je rijdt niet even zomaar naar het strand. Daarentegen net zo bijzonder en fijn als je er dan eindelijk bent.

De eerstvolgende stranden die we gaan zien is in Barcelona en Ibiza, met in Ibiza ieder geval helder zeewater *wink*.

Geef een reactie

