Mondays Mood | 5 SALE struggles die iedereen herkent 

Of je nu werkt in de winkel of je bent een klant, SALE struggles kent iedereen. Als klant ben ik de meest slechte SALE shopper ooit, ik kom gewoon niet opdagen (hoewel het me laatst een keer gelukt is, dat zie je later deze week). De ZARA & H&M vermijd ik het liefst, die grote tafels met enorme bergen kleding waar hopelijk jou maat nog tussen ligt. Nee, bedankt.. Daar pas ik echt voor. Als ik dan die enorme rij bij de paskamers zie, waar meiden staan met hun koopjes vraag ik me echt af of ze dit voor hun lol doen. Online is the key, wat mij betreft. Geen rijen, geen rotzooi, wel maten die waarschijnlijk ontbreken en daar is dan weer zo’n struggle. Als ik dan al iets leuks zie in de SALE zijn de beschikbare maten XS, L, XL. Ah ja, fijn. En dat zijn misschien al redenen genoeg waarom ik vaak op nieuwe collectie uitkom. In de winkels hangt het dan prachtig en op webshops vind je mooie lookbooks, daar ben ik gevoelig voor. Net als bij ons in de winkel, één van de redenen waarom ik verliefd werd op het merk.

Ook wij vieren het SALE feestje mee twee keer per jaar en nu de laatste ronde (nu alle SALE 50% korting, sorry not sorry voor de reclame) is ingegaan hangt het allemaal op soort item. Overzichtelijk voor onszelf, nog overzichtelijker voor de klant (zou je denken). Als winkel doe je er alles aan om het winkelen, in dit geval SALE shoppen, zo makkelijk mogelijk te maken en toch lukt dat niet altijd.. Blijkt uit ervaring. Na gisteren gewerkt te hebben wist ik het zeker, dit zijn de 5 SALE struggles die iedereen herkent als je in de winkel werkt :

1. Prijs – de prijs duiden we aan met een oranje sticker onder de originele prijs. Vooral in het weekend horen we de vraag ‘waar zien we de korting?’ of klanten die er vanuit gaan dat er een dubbele korting afgaat op het moment dat ze bij de kassa staan.

2. Maat – klanten die onze winkel zowel met nieuwe collectie als SALE bezoeken kennen onze maten, voor echte SALE shoppers is het wat moeilijker. ‘De maat staat nergens‘ Jawel hoor, we werken met P, 1, 2, 3 en 4 ofwel XS, S, M, L en XL. Fascinerend ook dat vrouwen gerust een maatje kleiner willen kopen omdat het afgeprijsd is. ‘Een maatje groter was beter geweest maar ach, hij is nu voor de helft‘ Like what?

3. Stemverheffing – er ontstaat een kleine marktsfeer als klanten merken dat hun favoriete items afgeprijsd zijn, ze worden enthousiast en gaan harder praten. ‘Wie kan mij helpen‘ ‘Hoor jij bij deze winkel‘ ‘Wat is nou weer maat 1

4. Laten vallen en niet oppakken – ook bij ons wordt er gestapeld of eerder gehamsterd en als er langs de rekken wordt geslenterd krijgt elk item z’n aandacht of niet. Het valt en het blijft liggen. Nobody saw that right?

5. Last minute – na een drukke dag doen we ons best alles weer een mooie plek te geven, recht op de hanger te hangen en netjes te vouwen. Om 16:55 komt het laatste groepje vriendinnen binnen voor ‘even nog een snel rondje hoor‘. Ze zeggen er alleen niet bij dat ze ook letterlijk alles overhoop gooien. Keep smiling when it’s time for SALE!

Herkenbaar? 

Geef een reactie

