Mondays Mood | toerist in eigen stad

Afgelopen zaterdag blies ik zesentwintig kaarsjes uit en na een fijn tuinfeestje savonds was ik zondag volledig uitgerust. Een rustige ochtend, nagenieten van de dag ervoor, m’n eerste ochtend zonder sigaretten en een bijna lege koelkast. De eerstvolgende vrije zondag is nog lang niet in zicht, dus besloten we erop uit te gaan. Ik wil al een tijdje naar de tentoonstelling van Bas Kosters in Museum Arnhem, le boyfriend heeft geen idee wie de beste man is maar hij gaat voor mij mee.

Ik denk dat ik me moet schamen als ik niet eens weet waar het museum gevestigd zit. Utrechtseweg zegt me wel wat, daar zijn we laatst nog geweest met Eten op Rolletjes. Die kant rij ik dan ook op, met de verwachting dat ik vast wel een bordje tegenkom. Dat laatste is niet het geval en le boyfriend heeft de Tom Tom al ingeschakeld, ik moet terug : waaaaaaay back. ‘Jij komt toch uit Arnhem?!’ krijg ik nog te horen.

Het is de straat die uitkomt bij station Arnhem en Willemsplein, staat vol 19de-eeuwse huizen die bijna allemaal de status hebben van gemeentelijk monument. Prachtig! Ik parkeer de auto (ik en achteruit inparkeren gaat nooit zonder een hoop zuchten en steunen) en we zijn ready to go in.

Wat ik verwacht is een kleurrijke, inspirerende ruimte met creaties die mooie verhalen vertellen. Ik verwacht ook dat le boyfriend denkt ‘waar ben ik beland’.

De tentoonstelling die getoond wordt is een overzicht van de afgelopen 13 jaar : ‘the journey of Bas Kosters’. Hij studeerde Mode en Kleding aan het ROC en volgde een masteropleiding aan ArtEZ in Arnhem. Een enorme inspiratiebron voor jonge ontwerpers door zijn kijk op de wereld en hierdoor de uiting in figuren, mode, illustraties. Het eerste waar we tegenaan lopen is een grote wand vol roze figuren met grote ogen. Je wilt ze aanraken, ik word er meteen blij van.

Ik zal niet zeggen dat wat ik laat zien, zo moet iedereen zijn of denken. De wereld mag alleen een stukje minder gemener‘ aldus Bas Kosters. Wat ik bijzonder vind zijn de verschillende materialen, allemaal afkomstig uit een ander verhaal, die hij gebruikt in een pop of creatie zodat het niet meer zomaar een pop is. Of een jas, die gemaakt was van allerlei blouses die hij vroeger voor zijn vader had gemaakt en die hij ook met liefde droeg, prachtig.


Het is apart, bizar, gek en tegelijkertijd kleurrijke inspiratie met een mooie achtergrond. Nog t/m 4 september is deze tentoonstelling te zien, een must-visit. 

Geef een reactie

