Tuesdays good to know | 4 fabrics you should meet – part 2

Do you remember?
On the 12th of January?

Ik schreef een post over de materialen katoen, linnen, polyester en viscose. Toen was ik nog geen maand aan het werk bij Scotch & Soda en werd al meteen geconfronteerd met deze vorm van kennis. Natuurlijk wist ik er wel iets van, maar of ik met die informatie ook mijn items kocht. Nee, eigenlijk niet. Het viel me op dat vooral de oudere generatie hier zich mee bezig houdt en daar kunnen we een groot voorbeeld aan nemen. Bewust een aankoop doen, inclusief een kijkje in het waslabel en de achtergrond van het materiaal (wat vaak ook een verklaring is voor het prijskaartje), daar ga ik voor. Met die intentie is de eerste materialen post geschreven en ik kreeg veel leuke reacties, sommige van jullie zijn er echt op gaan letten. Tof! Vandaag laat ik jullie kennis maken met 4 andere materialen ; acryl, lycra, lyocell en modal. Begint er al een belletje te rinkelen?

4 FABRICS YOU SHOULD MEET – PART TWO

ACRYL
Als ik acryl hoor denk ik aan kleurrijke, lange, puntige nagels. In mode-land betekent het simpelweg een vervanger van wol. Perfect dus voor deze koude periode waar we nog in zitten. Het is warm, kleurvast en wordt veel gebruikt in knits. Een groot voordeel : het jeukt en kreukt niet.

LYCRA
Dit materiaal zorgt ervoor dat o.a. je denims comfortabel zitten. Precies, elasthan! Een vezel die ontstaan is in 1958. Het zorgt voor een goede fit, vorm, vrijheid in bewegen en is duurzaam. Je ziet dit materiaal ook terug in sport -en zwemkleding.

Wist je dat..
..Elasthan tot 6 keer in de oorspronkelijke lengte uitgerekt kan worden en dan bij wegnemen van de spanning tot de oorspronkelijk lengte terugkeert. Met andere woorden, Elasthan heeft een rek van 600%!

LYOCELL
Lyocell ken je misschien beter onder de naam Tencel, een natuurlijke kunstvezel wat betekent dat de basis van het materiaal een natuurlijke bron heeft. Lyocell komt net als viscose voort uit houtsnippers. Het proces om te verwerken (de houtsnippers uit eucalyptusbomen worden in een chemisch bad gelegd, geperst, waardoor lange draden ontstaan en hier worden garen van gemaakt) is anders, waardoor Lyocell zowel nat als droog sterker is en het kreukt minder. Het wasvoorschrift komt dan ook overeen met katoen.

MODAL
Ook modal is een lid van de viscose-familie, ook wel kunstzijde genoemd omdat het zacht en glad aanvoelt. Het doel met deze vezel was om zoveel mogelijk eigenschappen van katoen te realiseren. Daarom wordt er gebruik gemaakt van cellulose uit beukenhout en is dit materiaal sterker, rekbaar en heeft een snelle vochtopname. Modal wordt vaak gecombineerd met katoen en polyester.

Foto’s via Pinterest.

En.. Herken je ze? Check je meteen de waslabels om te kijken welke items voorzien zijn van deze fijne materialen?
image

3 gedachtes over “Tuesdays good to know | 4 fabrics you should meet – part 2

Geef een reactie

