Tuesdays good to know | 4 fabrics you should meet

De laatste SALE ronde gaat in, er wordt plaats gemaakt voor nieuwe collectie, het nieuwe seizoen is gestart! Met regenachtige dagen en sneeuw in het vooruitzicht (ja woensdag gaat het echt gebeuren in jawel, het hele land) snap ik dat die wollen trui nog wel even favourite item blijft. Een beetje voorbereiding op het nieuwe seizoen kan daarentegen geen kwaad. Hoevaak kijk jij in het waslabel voordat je wat koopt? En hangt je aankoop af van een bepaalde samenstelling of misschien wel het wasvoorschrift? Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat vooral de oudere generatie vraagt hoe de samenstelling is en dat hier een aankoop van afhangt. En eigenlijk is dat alleen maar goed. Weet wat je koopt, letterlijk. En de vraagtekens die je misschien hebt bij hoe iets snel faal wordt of met gaten uit de was komt kun je na deze post wegnemen.

4 FABRICS YOU SHOULD MEET
De volgende 4 materialen wil ik aan je voorstellen : katoen, linnen, polyester en viscose. Waarschijnlijk ken je ze wel, maar van naam. Je gaat ze deze zomer grotendeels terugzien in de nieuwe collecties, net zo handig om te weten waar het vandaan komt en hoe je er mee om moet gaan. Toch? Laten we voorop stellen dat je met alles wat in de wasmachine beland een beetje wasmiddel gebruikt en geen wasverzachter, zo gaan je items het langst mee.

KATOEN
Katoen is een sterke, plantaardige vezel en komt het meest voor bij kleding, ook in combinatie met andere materialen. Het is luchtig, sterk absorberend en fijn om te dragen, het hele jaar door. Afhankelijk van de kleur kan je katoen warm wassen, denk bijvoorbeeld aan een hele donkere denim of kledingstukken die na het in elkaar zetten geverfd worden. Deze was je altijd eerst apart en binnenste buiten. Je katoenen item houdt absoluut niet van de droger en 100% katoen is gegarandeerd strijken!

LINNEN
Ook linnen is een sterke, duurzame en plantaardige vezel en wordt gemaakt uit vlas. Vlasvezels worden gebruikt om fijne garen van te maken en door de verschillen in vezels en verschillende technieken tijdens het spinnen ontstaan er regelmatige -en onregelmatige garen. Deze worden geweven en gebleekt tot linnen. Na het bleken en verven van linnen wordt het materiaal vaak nog behandeld zodat het minder kreukt en makkelijk te onderhouden is. Het is zacht, draagbaar en vochtabsorberend, ideaal voor zomerkleding! Wassen kan op 40graden en jou linnen item mag zelfs de droger in.

POLYESTER
Een synthetische, zachte, duurzame stof die zorgt voor een rijke uitstraling. Hij behoudt zijn kleur en vorm goed, maar vocht opnemen? No way! Het ademt weinig, kan statisch zijn en is niet echt warm. Daarom wordt polyester vaak met katoen gecombineerd. Wassen mag op 40graden (al hou ik zelf graag altijd de 30 aan) en is daarna vrij snel droog. Strijken is niet nodig, maar mocht je je item strakker dan strak willen zorg er dan voor dat je vanuit de binnenkant strijkt.

VISCOSE
Een zogeheten halfsynthetische textielvezel, die een natuurlijke grondstof als basis heeft. Ze noemen het ook wel kunstzijde, omdat de stof als zijde aanvoelt, zo zacht is het en eigenlijk net zo draagbaar als katoen. Voorzichtig wassen is een pre, het is nat niet zo sterk en kan daardoor snel gaten veroorzaken. Daarbij kreukt het snel, een reden waarom viscose vaak samen met polyester wordt gecombineerd.

image
Foto’s via Pinterest

Heel eerlijk. Mijn nieuwe job en de oude generatie heeft me geïnspireerd om me opnieuw te verdiepen in de materialen. Zo’n 8jaar geleden leerde ik dit tijdens mijn studie en keek vervolgens jarenlang niet standaard in het waslabel. Ik wist het wel, dacht ik. Toch moet je onthouden dat achter elk kledingstuk een verhaal zit en met die gedachte kocht ik mijn eerste outfit bij Scotch&Soda, die heel binnenkort te zien is hier op mijn blog.

Voor nu, een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het shoppen van je nieuwe collectie! Hoeveel wist je hier al van en wat vond je echt good to know?

image

8 gedachtes over “Tuesdays good to know | 4 fabrics you should meet

  1. Wat goed om te weten dit! Let er nooit zo op doe meestal op mama’s manier hahaha;P!
    Maar nu vooral met vicose want ja ik heb veel shirtjes weg gedaan om gaatjes snap ik ineens waar dat aan lag en zal ik daar dan ook om gaan denken! Dankjewel voor de tips 🙂

    Liked by 1 persoon

  2. Pingback: Tuesdays good to know | 4 fabrics you should meet – part 2 – Zij en Stijl

Geef een reactie

