Mondays Mood | what do I learn while having a blog

NL

Ik open Facebook op een vrije ochtend, een goede start van mijn dag. Facebook gebruik ik eigenlijk alleen nog maar voor mijn blog en om de posts te lezen die andere bloggers delen in de Facebook-groepen. Naast de inspirerende outfits wordt er volop geschreven over tips die bloggers geven over bloggen, foto’s maken of bewerken en volgers. Aan de ene kant is dit interessant en ik lees regelmatig zo’n artikel door, aan de andere kant persoonlijk. Je blog alleen al is in de meeste gevallen persoonlijk en je bent het gestart omdat je ergens een passie voor hebt en het leuk vindt om te schrijven. De manier waarop jij je foto’s bewerkt en daarmee honderden likes behaald, betekent niet dat dat voor mij ook werkt.. Uiteindelijk wil je ook opvallen, geen copycat zijn. Tips voor meer volgers vind ik het meest interessant, puur omdat je zoveel mogelijk mensen wilt bereiken met je product.

Zoals de meesten van jullie weten ben ik in mei 2014 begonnen met Zij en Stijl en men, er is al zoveel gebeurd, gedeeld, gegroeid en geliked in de tussentijd. Ik zou kunnen zeggen “dit zijn mijn beste tips”, maar dat doe ik niet. Waarom? Simpelweg omdat ik zelf nog elke dag leer. Wel wil ik wat vertellen over mijn persoonlijke ervaring als blogger. Wat leer ik van bloggen? Wat vind ik leuk? Waarom al die tijd en energie?

Eerder zei ik al, je start een blog omdat je een passie wilt delen. Daarom gebruik ik de Facebook-groepen Bloggermagazine, Blogboard en de Bloggerlist by Bloggermedia maar al te enthousiast. Hier zitten bloggers bij met verschillende onderwerpen, maar uiteindelijk zijn het toch een soort van collega’s. Mijn passie voor mode is duidelijk, maar ik wilde juist iets neerzetten wat toegankelijk is voor een brede doelgroep en waar mijn volgers zich in kunnen herkennen. Uitgebreide blogs, alsof ik het in real life tegen je vertel en je meteen snapt wat ik bedoel. Volgens mij lukt dat aardig, want jullie reacties zijn (bijna) altijd positief en dat vind ik één van de leukste dingen aan bloggen. Je hebt enorm veel tijd besteed aan die ene post, hoe leuk is het dan dat daar goed op gereageerd wordt? Het geeft mij in ieder geval motivatie en energie om door te blijven gaan met wat ik doe. Ja, er zit veel tijd in (voor wie denkt, dat typt ze wel even.. NO WAY!).. Ja, ik zit wel eens rechtop in bed tot 0:30 om mijn blogpost af te krijgen (dat is een kwestie van slecht plannen, maar het gebeurd – leermoment #1).. En ja, je vrije dag (die ene dag naast mijn fulltime job) zit wel eens helemaal volgepland met schrijven of foto’s maken.. Maar zolang je het leuk vindt is het goed, dan maar een keer extra foundation op je snoet de volgende dag. Over foto’s gesproken, leermoment #2, daar mag ik wel wat kritischer op worden. Anderhalf jaar geleden begon ik met wat selfies en outfits die ik presenteerde op onze hippe pallettafel, nu is dat al gegroeid naar (soms akward) poseren en een vaste fotograaf : le boyfriend maar de iPhone en camera wisselen elkaar nog af en nog steeds wil ik een vaste camera. Je ziet nou eenmaal verschil! 



Jas : H&M – T-shirt : Silver Creek – Denim : Costes – Schoenen : Sacha Shoes

En ja, wat leer ik nou eigenlijk van bloggen? Schrijven vind ik echt het leukste om te doen en ik vind het altijd weer een uitdaging om op een leuke, grappige, herkenbare manier iets neer te zetten. Omgaan met kritiek, negatieve reacties omzetten in positieve feedback, heel belangrijk. Ik heb wel eens een reactie gehad die begon met “Nou, dat is echt niet waar hoor want…” Daar moest ik eigenlijk een beetje om lachen, want hey het is mijn mening en ik vind het zo, maar fijn dat je de moeite neemt om toch even te reageren. Gelukkig zijn de leuke reacties in de meerderheid en heb ik mede daardoor hele leuke meiden slash blogger-collega’s ontmoet. Meiden die me in het begin op sleeptouw hebben genomen om kennis te maken met DE blogwereld, meiden waarmee ik kan brainstormen en events kan bezoeken. Thanks a lot!

Om het begin van deze post nog even te herhalen : je blog is persoonlijk en je blogt omdat je het leuk vindt, dat is wat telt!

EN

At a dayoff, I scroll through the Facebook timeline, a perfect start of the day. I only use Facebook for the groups where bloggers share their posts, a great way to stay up-to-date and I can choose myself what I want to read. Besides the inspiring outfits, there are a lot of posts about suggestions given by bloggers about blogging, making or edit pictures and followers. Pretty interesting, on the other side personal. Most of the time, your blog is personal and you did start it because of your passion for something and you love to write. The way you edit your pictures and get more then onehundred likes with it doesn’t mean it works the same for me.. At the end you also want to be unique, not playing for copycat. I think the suggestions for more followers are interesting, because you want to reach so many people as possible with your product.

As the most of you know, I did start in may 2014 with this blog and men, in the meanwhile there are so many things happened, shared, liked and grown. I could say right now “these are my best suggestions”, but I don’t. Why? Because I’m still learning everyday. But yes, I can tell you something about my personal experience as a blogger. What do I learn while having a blog? What do I like? Why do I spend so much time and energy?

I told you earlier, you start blogging because you want to share your passion. That’s why I always use Facebook-groups like Bloggermagazine, Blogboard and the Bloggerlist by Bloggermedia for sharing my posts. There are a lot of different subjects in these groups, but at the end you’re kind of colleagues. My passion for fashion is very clear, but I want to make something that’s available for a large targret group and that my followers would recognize the things I write. Broadly posts, as if I tell you something in real life and you know straightaway what I mean. I think it works, because your comments are (almost) always positive and that’s a thing I love about blogging. You spend a lot of time, so how nice is it to get lovely comments? It gives me the right energy and motivation to keep going with what I’m doing. Yes, it takes a lot of time (for the ones who think, she’ll write that in a hour.. NO WAY!).. Yes, sometimes I sit up in my bed till 0:30 to finish my post (that’s a point of making a plan, but it happens – learning moment #1).. And yes sometimes, your dayoff (that one day beside my fulltime job) is full of writing and making pictures.. But as long you like what you do there is no problem, you should use a little more camouflage the next day. As we speak about pictures, learning moment #2, something I have to be more critical at. One and a half year ago, I start with posting some selfies and my outfits were laying at our cool table. It’s already grown to (sometimes akward) posing for the camera with my photographer le boyfriend, but you see the difference between iPhone and the camera so I really need a camera. It will be there, only not know!

And yes, what do I actually learn while having a blog? I love writing the most and it’s always a challenge to write something nice, funny and recognizable. How to handle critique, seeing negative comments as positive, very important. Once I had this comment which start with “Well that’s not true, because..” I had to laugh a little bit, because hey it’s my opinion, but great to see you took some time for writing a comment. Thank god there are more positive comments and through that I met a lot of girls slash blogger-colleagues. Girls who took me with them and let me meet the bloggerworld, girls where I can brainstorm with and visit events together. Thanks a lot!

To repeat the beginning of this post : your blog is personal and you do this because you love it do, that is what counts!
image

14 gedachten over “Mondays Mood | what do I learn while having a blog

  1. Zeer fijn artikel! En oh so true 🙂 Bloggen is inderdaad superleuk én je leert er ontzettend veel bij… Ik blog nu een half jaartje en ik heb die voorbije maanden al héél wat geleerd… geduldig zijn bv (om iets uit te zoeken en te blijven proberen en het blijkt nog steeds niet te lukken bv… ik ben écht een computer-noob!). Ik heb de voorbije maanden al véél nieuwe mensen leren kennen (allemaal fijne bloggers!). En ik heb de voorbjie maanden al véél dingen gedaan die ik anders niet zou gedaan hebben (naar de press days gaan bv!)… Keep on blogging zou ik zeggen 🙂 Groetjes, Kathleen

    Liked by 1 persoon

  2. Leuk geschreven! Bloggen levert je nu eenmaal veel leermoment op en dat is hartstikke gaaf, ik wil er binnenkort ook een artikel over schrijven! Stond al in de planning maar nog steeds niet aan toegekomen!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

