Mondays Mood | 4x why I love to work at a store

NL

Ik werk in een kledingwinkel“.. “Oh, wat doe je dan de hele dag? Kleding vouwen?“. Één van de vooroordelen die vele mensen hebben als je verteld dat je in een kledingwinkel werkt. En als je er dan ook nog bij zegt dat je het fulltime doet, verklaren ze je bijna voor gek. Werken in de winkel wordt onderschat, ik zou bijna zeggen ZWAAR onderschat. Natuurlijk zijn er momenten dat je kleding moet vouwen of even niks te doen hebt, maar wat dacht je ervan dat we de hele dag staan? En hoe denk je dat de winkel wordt gevuld? Naast de hele dag staan, tillen we veel en veranderen we de winkel regelmatig.

Verkopen is een vak, dat doen we met passie en niet alleen omdat we daar onze belegde boterham van kunnen betalen. Ik vind het dan ook wel eens jammer om te horen, “ja natuurlijk vind je het leuk staan, jij bent de verkoopster“. No way! Ik inspireer en geef adviezen wat bij de persoon past, anders heb ik er zelf ook niks aan. Dan ben ik juist de verkoopster die alleen maar verkoopt.

image
image
image
Foto’s via Pinterest

Al vanaf mijn 15e ben ik bekend met de winkel, dat lees je goed.. al 10 jaar, met in het begin werken in het weekend. Inmiddels werk ik, zoals de meesten van jullie weten, al 6,5 jaar bij Open32. Miljonair zal ik nooit worden met dit beroep, maar dit zijn voor mij de belangrijkste redenen waarom werken in een (kleding)winkel leuk is.

4X WAAROM WERKEN IN EEN WINKEL LEUK IS

1. Je (vaste) klanten
De locatie van onze winkel is in een overdekt winkelcentrum, waardoor onze klant dezelfde klant is die wekelijks zijn boodschappen haalt. Je herkent ze, ze herkennen jou en dat schept een band. Het leuke is ook dat je op een gegeven moment weet wat ze in hun kast hebben hangen, waar ze van houden en wat bij ze past.

2. De grootste keus in kleding
Wij dragen dagelijks kleding van de winkel die we zelf kopen. Heerlijk om nieuwe collectie als eerste te zien, te combineren en te dragen. Je bent in feite een lopend moodboard voor de klanten. Slecht voor je portemonnee kan het wel zijn, maar dat is een ander verhaal 😉 !

3. Teamwork
De meiden (en jongen) waarmee ik werk zijn stuk voor stuk schatten. Een gezellig team met een gezamenlijk doel, maar we staan ook altijd voor elkaar klaar. Dat de sfeer goed is merk je in de winkel, dan is shoppen nog leuker voor jullie.

4. Inspirerend
Waar wij klanten inspireren, haal ik persoonlijk inspiratie uit klanten. Het is ook één van de redenen waardoor Zij en Stijl is ontstaan. Hun outfits als ze binnenkomen, maar ook de combinaties die ze zelf maken met onze items. Hierdoor ontstaan ideeën die je voor de volgende klant of je eigen kledingkast kan gebruiken.

Werk je ook in een winkel? Ik ben wel benieuwd waar en of je bovenstaande tekst herkent?

EN

“I work at a clothing store”.. “Oh, so what do you do? Fold up clothes all day?” It’s one of those judgements people have when you tell them what kind of work you do. And if you also tell them you work five days a week, they think you’re crazy. They underestimate working in store. Ofcourse there are moments you have to fold up clothes and moments you can’t do anything, but what do you think of the fact we stand all day? And how will the store be filled with new clothes? Besides standing all day, we lift a lot and change the store regularly.

Selling is a specialization what we do with passion and not because of paying our groceries. I think it’s sad to hear, “ofcourse you like what I wear, you have to sell it.” No way! I inspire and try to give the right advice that fits a person, otherwise I do my job for nothing. It makes me THE seller who must sell.

When I was a 15 year old girl, I start working at a store in the weekends, so yes.. I’m filmiliar with working in store for already 10 years! For now I work, as most of you know, at Open32 for 6,5 years now. I’ll never be an milionaire by doing this job but this are the most important reasons to me why working in a store is so much fun.

4X WHY WORKING AT A STORE IS SO MUCH FUN

1. Your customers
The store I work is located in a shoppingmall, so our customer is the same who do their groceries weekly. You recognize them, they recognize you and that’s what makes the connection. When you see them regularly, you know what’s hanging in their closet, what they do miss and what kind of style they like.

2. The biggest choice in clothing
We daily wear clothing from the store which we buy ourselves. Lovely to be the first who sees the new collection, to style it and to wear it. In fact you’re the walking moodboard. It’s a little bad for your wallet, but that’s another story 😉 !

3. Teamwork
The girls (and boy) I work with do rock. Each of them are lovely persons! And we all work for one goal, so when you come to us for some shopping it’s always a party.

4. Inspiring
We do inspire our customers, but I (personally) also get always inspiration from our customers. It’s one of the reasons why I start Zij en Stijl. It can be their outfits, but also the combinations they make with our items. You can use that for other customers or your own closet.

Do you also work in store? I’m curious where and if recognize the text I just wrote?
image

17 gedachten over “Mondays Mood | 4x why I love to work at a store

  1. Je hebt helemaal gelijk! De vooroordelen van alleen maar kleding vouwen en proberen te verkopen zijn zo’n onzin! Natuurlijk moet je verkopeb en wel eens dingen vouwen naar het bestaat inderdaad uit zoveel meer dan dat!
    leuk geschreven!

    liefs,
    mathieu en evi

    Liked by 1 persoon

  2. Ja dit vind ik een goede ode aan.. Hoewel ik er achter ben gekomen dat verkopen niet mijn ding is, heb ik wel gemerkt dat het soms als minder wordt gezien. Ik sta soms ook 8 uren lang op m’n benen, steeds van het ene punt wandelend naar het andere. Best respect voor ons toch?
    X Wilmke

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb 15 jaar in winkels gewerkt. Van kleding tot drogisterij, the body shop en Kruidvat onder andere..maar die vooroordelen over werken in een winkel kloppen zeker. Heel irritant als mensen die dingen uitkramen. Zelf ben ik een andere richting ingeslagen wat betreft werk (met 30 schijnbaar ook te oud voor winkelwerk..ahum). Tijd voor verandering 🙂

    Liked by 1 persoon

    1. Die gedachte heb ik ook wel eens, om iets heel anders te doen.. Maar ergens wil ik ook weer bewijzen dat we meer doen dan verkopen en men kennis laten maken met het verhaal achter de verkoper! Knap dat je voor iets heel nieuws hebt gekozen.

      Like

      1. Klopt! We doen ook veel meer dan alleen maar verkopen. Er komt zoveel bij kijken. Ik ben zelf assistent en manager geweest..Helaas door veel stress ook een Burnout opgelopen en erna nog een keer overspannen geraakt door de belachelijke werkdruk. Vandaar mijn keuze om een ander pad ook in te slaan. Daarover komt nog een artikel op mijn Blog haha.

        Liked by 1 persoon

  4. Het grootste vooroordeel vind ik toch wel dat mensen denken dat je dom bent en je school niet af hebt gemaakt omdat je in een winkel werkt. Ik heb het altijd echt super leuk gevonden en zou super graag weer in een winkel willen werken!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

