Denim, the basic.

Denim is een afkorting van de Franse benaming serge de Nimes. 
Nimes is een stad in Zuid-Frankrijk waar deze stof voor het eerst werd gebruikt door de familie André voor de veehoeders van de Camargue, de zogeheten gardians. De Blue Jeans dankt zijn naam aan de blauwe kleurstof indigo en jeans komt van de Franse benaming Gênes van Genua waar de eerste denim broeken werden gebruikt. Denim wordt met name gebruikt om jeanskleding van te maken. De Amerikanen Levi Strauss en Jacob Davis waren in de 19e eeuw de eersten die dit deden.

En sindsdien is er geen kledingkast meer te vinden zonder jeans. De jeans is de basis voor elke outfit, het draagt comfortabel en combineert makkelijk. Toch krijg ik vaak te horen dat vrouwen het lastig vinden om een goede jeans te shoppen. Te laag, te skinny.. No worries, voor elk figuur bestaat een jeans!

De skinny jeans heeft z’n plek gevonden in de modewereld en is nog niet van plan te vertrekken. Persoonlijk ben ik fan, ook vanwege mijn wijde/rechte tops, die komen het beste uit op een skinny. Het model wordt vaak gelinkt aan laag, maar je hoeft echt geen bouwvakker te zijn om er hip bij te lopen.

image

Shoptips
Open32 – SC Carlijn
Tripper – Rome (ook verkrijgbaar bij Open32)
G-star – Lynn Midwaist (ook verkrijgbaar bij Open32)

De highwaist skinny zien we deze zomer vooral terug in het festivalbeeld. Korte tops, highwaist shorts/jeans met allstars of boots!

image

Shoptips
Cheap Monday
Bershka
H&M

Naast de skinny ben ik diehard fan van de “net-als-de-spijkerbroek-van-mijn-vriend”, juist ja.. De Boyfriend-fit! Een recht model, vaak gescheurd op de benen, die voor het vrouwelijk effect smal toeloopt en waarvan je de pijpen nonchalant oprolt. Ik draag hem graag met sneakers & halve boots, de stoere versie. Maar hoe stoer hij ook is, je kan hem zo vrouwelijk dragen. Een colbertje en pumps geven de jeans een totaal andere look!

image

Shoptips
Open32 – SC Rock , Madness Mila
Fashionchick

Een model die je niet vaak ziet maar heel mooi kan zijn, is de bootcut. De jeans sluit aan tot aan de knie en loopt daarna iets tot wijd uit. Dit model komt met aangesloten tops het beste uit en met pumps eronder creëer je lengte. Een flipflop mag ook, voor het gemak ;-)!

image

Shoptips
G-star – Midge bootleg (ook verkrijgbaar bij Open32)
Zalando – o.a. LTB en Only

Denim on Denim.
Als ik foto’s zie van vroeger, van de outfits van mijn moeder, zie ik oversized denim jacks en blouses op de bootcut jeans met grove cowboylaarzen. Nu sla ik de bootcut en cowboylaarzen even over, maar aan de denim-on-denim trend doe ik maar al te graag mee. Licht op donker, donker op licht of dezelfde kleuren denim zodat je een pak creëert.

image

En dan kom ik meteen uit op de overall/tuinpak/dungarees die z’n comeback heeft gemaakt dit seizoen. Één item, meerdere stijlen!
image

Shoptips
ASOS
Topshop
River Island

My Denim Faves.
Als stylingadvisor moet ik er representatief en modebewust uitzien. In mijn blog Workfaves zie je mijn favoriete outfits van Open32, waar je denim vaak terugziet. Hieronder mijn algemene favorieten :
1. Het oversized denim gilet, die bij elke outfit een stoer randje creëert.
2. De getailleerde jeans blouse is vrouwelijk door zijn vorm, maar nonchalant als ik hem opendraag met een printed tee.
3. De highwaist boyfriendfit is een goede aankoop geweest dit seizoen. Zie blog SALE Shopping voor mijn favoriete outfit met deze jeans!

Het makkelijke aan de items is dat ze overal bij passen, comfortabel zijn in dragen en met elkaar kan combineren!

image

Shoptips
H&M – denim gilet
Open32 – jeansblouse
Zara – highwaist boyfriendfit

Heb jij een favoriet denim item wat uitgelicht moet worden? Laat het weten en wie weet zie je ‘m terug in de blog!

Naast deze blog kun je Zij en Stijl ook volgen op Facebook. Like, Share & blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Thanks for reading,
Happy Monday!

4 gedachten over “Denim, the basic.

  1. Hi Sharon!
    Via fb op je blog gekomen……
    Vind dat je een leuke manier van schrijven hebt.
    Ik volg niemand maar jouw blogs zal ik zeker met regelmaat gaan lezen!
    Veel succes en plezier met bloggen.
    X,
    Sandra

    Like

Geef een reactie

